Vanliga frågor

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna som rör våra produkter och tjänster. Frågorna är indelade i kategorier för att du enklare ska hitta svar på din fråga. Självfallet är du alltid välkommen att ringa oss på 08 522 194 00.

  • Beställning
    • Hur beställer jag?
      Du kan beställa på tre olika sätt beroende på vad som passar dig bäst. Skicka in ett beställningsformulär genom att först göra en prisberäkning på önskad produkt och sedan gå vidare till beställning. Det går också bra att maila din beställning till brev@parnass.se eller ringa oss på telefonnumret 08-522 194 00
    • Vad behövs inför en beställning
      Det vi behöver veta är vilken produkt ni vill ha, kvantitet, produktfärg samt önskad tryckfärg (uppge gärna Pantone/PMS koden om ni vill ha en specifik färg). Utöver detta behöver vi information om er fakturaadress samt önskad leveransadress. Vi behöver även er logotype som ska tryckas på produkterna. För bästa tryckresultat vill vi ha logotypen i EPS-format, skapad i Adobe Illustrator sparad som en vektoriserad eps-fil. Självfallet kan vi även hjälpa dig om du inte har er logotype i eps-format. Vi återkommer därefter med en skriftlig bekräftelse på att vi har mottagit er beställning. Du får alltid ett korrektur som visar hur ert tryck kommer att se ut på produkterna innan vi startar produktionen. När du har kontrollerat och godkänt korrekturet startar vi produktionen.
    • Finns det någon minimumbeställning?
      Ja, för respektive produkt finns en minsta beställningsvolym som måste uppfyllas. Gränsen varierar för olika produkter och om priset för exempelvis en reklampenna börjar att anges vid 500 st så är 500 st minsta upplaga vi säljer. Tyvärr kan vi inte sälja färre produkter med er logo än vad som anges som minsta beställning för respektive produkt.
    • Kan jag beställa produkter utan tryck/blanka produkter?
      Nej, vi säljer bara produkter med reklamtryck. Vi säljer inte produkter utan logomärkning.
    • Kan privatpersoner handla från Parnass?
      Nej, vi säljer endast till företag, myndigheter, föreningar och organisationer.
    • Kan UF-företag (Ung Företagsamhet) handla från Parnass?
      Ja, UF-företag kan handla från Parnass. Betalning sker alltid i förskott innan produktionen inleds när UF-företag handlar från oss. Tänk på att 25% moms alltid tillkommer på våra priser. Vi erbjuder inga rabatter eller sponsring till UF-företag.
  • Tryck
    • I vilket format vill ni ha min logotype?
      För bästa tryckresultat vill vi ha logotypen i EPS-format, skapad i Adobe Illustrator och sparad som en vektoriserad eps-fil. Självfallet kan vi även hjälpa dig om du inte har er logotype i eps-format. Om du är osäker är du alltid välkommen att kontakta oss så hjälper vi er att kontrollera filerna.
    • Vad menas med EPS-fil?
      EPS är ett digitalt filformat som är vanligt i trycksammanhang och krävs för att ge ett tryck i hög kvalitet. När en EPS-fil är vektoriserad betyder det att den är uppbyggd av matematiska formler. Detta gör det möjligt att förstora/förminska logotypen utan att kvalitén försämras. EPS-original skapas i speciella program som exempelvis Adobe Illustrator. Du kan inte skapa vektoriserade EPS-filer i program som Word, Powerpoint eller Paint. Bilder som visas på hemsidor och på internet är inte i EPS-format. Grafik som inte är vektoriserad kallas för punktgrafik och är uppbyggd av ett små prickar i ett rutmönster. Klicka här
    • Jag saknar en EPS-fil. Kan ni omvandla min logotype till EPS-format?
      Ja, vi hjälper er gärna att omvandla en befintlig logotype till EPS-format om ni saknar en vektoriserad version av er logotype. Detta är normalt kostnadsfritt när du beställer från oss. Det är viktigt att vi får en så bra förlaga som möjligt när vi ska skapa en vektorversion av er logotype. Vi vill gärna ha en stor bild i jpg, pdf eller tiff-format i så hög upplösning som möjligt. Det är viktigt att komma ihåg att den vektoriserade versionen som vi skapar kan skilja sig från originalet då den manuellt eller med hjälp av speciell programvara ritas om. Exempel på avvikelser kan vara att vi inte har exakt samma typsnitt som den ursprungliga logotypen. Andra skillnader kan vara att små detaljer kan skilja sig. Eftersom du alltid får ett korrektur som visar hur trycket kommer att se ut på de färdiga produkterna kommer du alltid att få se resultatet av vektoriseringen innan produkterna börjar märkas med logotypen.

      Om du väljer att låta Parnass vektorisera er logotype och skapa en logotype i EPS-format, tänk då på att granska ditt korrektur extra noga och leta efter skillnader i logotypen som du inte kan tänkas acceptera. Eventuella ändringar av logotypen måste göras innan korrekturet godkänns. Vi tar inget ansvar för fel eller avvikelser i logotyper som vektoriserats av oss om korrekturet har godkänts av dig. Den vektoriserade versionen av er logotype sparas hos Parnass och kan användas igen vid framtida order.
    • Kan jag själv omvandla min logotype till EPS-format?
      För att kunna skapa en logotype i EPS-format behövs en speciell programvara som exempelvis Adobe Illustartor. En vanlig missuppfattning är att det räcker att placera eller klistra in en vanlig jpg eller gif fil i Adobe Illustrator och sedan spara filen i EPS-format. Filen är då i EPS-format, men innehållet är inte vektoriserat utan fortfarande i punktgrafikformat. För att skapa en vektoriserad EPS-fil måste logotypen ritas om manuellt och sedan sparas om i EPS-format. Om du skapar en logotype i Adobe Illustrator, glöm inte att omvandla all text till vektorgrafik genom att välja "Skapa textkonturer"/"Create Outlines" från Text/Type menyn. Det är möjligt att skapa en vektoriserad EPS-fil i Adobe Photoshop, men det räcker inte att placera eller klistra in en vanlig jpg eller annan punktgrafikfil och sedan spara i EPS-format. Logotypen måste ritas om manuellt och sedan sparas om i EPS-format.
    • Hur kontrollerar jag att min fil är i rätt format?
      För att kontrollera att EPS-filen är vektoriserad krävs en speciell programvara som exempelvis Adobe Illustartor. Om du saknar Adobe Illustartor så kan du maila filen till oss på Parnass så kan vi kontrollera filen.
    • Jag kan inte öppna EPS-filen på min dator. Är det något fel på den?
      Om du inte har dataprogram för grafisk produktion, exempelvis Adobe Illustrator eller Free Hand, kan du normalt inte öppna EPS-filer. De flesta användarna har inte dessa program på sina datorer. Med största sannolikhet kan vi öppna filen eftersom vi har programmen som krävs. Om vi inte kan öppna logotypen du skickat till oss hör vi av oss.

      En del kunder blir oroliga att de skickar oss fel fil eftersom de inte själva först kan kontrollera hur filen ser ut. Du behöver inte oroa dig eftersom du kommer att få ett korrektur som visar hur trycket kommer att se ut innan produktionen inleds. Skulle det vara fel version av logotypen som du skickat oss finns det då en chans att rätta till detta så länge korrekturet inte är godkänt.
    • Finns det några filformat man ska undvika?
      Vi vill helst ha logotypen som en vektoriserad EPS-fil. Om du saknar EPS-fil brukar en logotype i pdf, tif, jpg eller psd-format fungera om de innehåller stora bilder på logotypen i hög upplösning. Vi kan då omvandla logotypen till EPS-format. Filformat att undvika är filer skapade i PowerPoint (ppt), Microsoft Office (doc eller docx). Filer i gif- eller bmp-format kan fungera om de innehåller stor bild på logotypen, men den måste fortfarande omvandlas till EPS-format.
    • Hur ska jag skicka logotypen som ska tryckas på produkterna?
      Om du beställer genom att skicka in ett beställningsformulär så bifogar du logotypen i formuläret. Annars kan du skicka logotypen till oss via e-mail tillsammans med er beställning. Skicka beställningen till brev@parnass.se
    • Vad menas med PMS/Pantone-färg?
      För att försäkra oss om att vi trycker er logo i just den färg ni önskar, ber vi er att uppge PMS-nummer för tryckfärgerna. PMS står för Pantone Matching System och är en internationell standard för tryckfärger. Eftersom det finns många nyanser av exempelvis färgen röd vill vi att ni anger den exakta nyansen genom att ange ett pms-nummer.

      Om du är osäker på vilken pms-färg ert tryck ska ha kontakta er reklamavdelning eller reklambyrå. Du kan även kolla med tryckeri som hjälpt er med exempelvis visitkort eller brevpapper. Om du vill kan vi hjälpa er att välja pms/pantonefärg för er logotype. Vi försöker hitta en färg så nära er ursprungliga färg som möjligt, men vi kan aldrig ge några garantier att färgen stämmer helt överens med den färg ni brukar använda. Tänk även på att viss nyansförändring kan ske vid tryck på vissa material och på färgade underlag.
    • Vad menas med CMYK/4-färgstryck?
      CMYK är en förkortning för de grundfärgerna, cyan, magenta, gul och svart som används vid fyrfärgstryck. Förenklat kan man säga att CMYK/4-färgstryck är ett fototryck och du kan trycka ett motiv med obegränsat antal färger, exempelvis ett fotografi.
  • Pris
    • Vad menas med schablonkostnad/startkostnad?
      När vi trycker er logotype eller budskap på produkterna måste tryckeriet först skapa en schablon eller tryckplåt som används vid tryckningen. Det krävs en schablon/tryckplåt för varje tryckfärg. Schablonkostnaden är en engångskostnad då schablonerna kan användas igen vid framtida order på samma produkt. Normalt kan en schablon bara användas på en specifik produkt och kan inte användas på flera olika produkter. Vid andra märkningsmetoder utgår en startkostnad. Denna kostnad är inte beroende av antalet tryckfärger utan tas ut per design/motiv.
    • Tillkommer moms på priserna?
      Ja, 25% moms tillkommer på alla priser.
    • Hur gör jag om jag vill ha pris på en större upplaga än vad som anges på hemsidan?
      Ring oss på telefonnumret 08-522 194 00 eller fyll i formuläret här så återkommer vi med en offert.
    • Hur fungerar Lägsta Pris Garanti?
      Parnass Presentreklams strävan är att alltid erbjuda marknadens lägsta priser. Samtliga produkter i vårt sortiment på hemsidan täcks av vår Lägsta Pris Garanti. Detta betyder att om du hittar samma produkt till ett lägre pris hos någon av våra konkurrenter så kommer vi att erbjuda varan till ett lägre pris.

      Villkor för Lägst Prisgaranti:
      Lägsta Pris Garantin gäller för identiska varor som erbjuds av svenska företag, via allmänt publicerade priser i webshop eller i tryckt katalog, till lägre pris vid samma kvantitet. Varan måste vara till allmän försäljning och finnas tillgänglig för leverans. Anspråk på prisnedsättning med hänvisning till Lägst Pris Garanti skall göras före beställning och styrkas med kopia på erbjudandet. Parnass förbehåller sig rätten att när som helst återkalla detta erbjudande.
    • Erbjuder ni kredit?
      Vi tar alltid kreditupplysning på alla nya kunder. Vi gör inte själva någon bedömning av bolaget utan följer den rekommendation som kreditupplysningsföretaget ger oss. Om bolaget är kreditvärdigt sker betalning mot faktura 15 dagar. Om kredit inte medges måste betalning ske innan produktionen inleds.
    • Kan man betala med kreditkort?
      Ja, vid förskottsbetalning kan betalning ske med Visa eller Mastercard. Vänligen kontakta oss om du önskar att betala med kreditkort.
    • Erbjuder Parnass rabatt till återförsäljare?
      Nej, vi erbjuder inga rabatter till bolag som säljer våra produkter vidare till egna kunder.
  • Leverans
    • Hur lång är leveranstiden?
      Normal leveranstid är ca 3-4 veckor, men varierar för olika produker. För alla produkter på hemsidan finns leveranstiden angiven i anslutning till produkten. Normalt står detta under prisuppgiften. Om du har ont om tid och behöver presentreklamprodukter snabbt har vi ett urval av produkter som vi levererar med expressleverans.
    • Erbjuder ni expressleverans?
      Ja, vi har ett urval av produkter som vi kan leverera extra snabbt om du har ont om tid. Leveranstiden är då 5, 7 eller 10 arbetsdagar. Se vårt urval av expressprodukter här
    • Kan jag hämta min beställning hos Parnass i Täby?
      Normalt skickas beställda varor direkt till dig från tryckeriet. Hör av dig om du önskar att hämta produkterna på vårt kontor i Täby. Beroende på vilken produkt du beställt kan frakt fortfarande tillkomma om produkterna producerats/tryckts hos extern leverantör och måste skickas till vårt kontor i Täby. Kontakta oss så berättar vi vilka produkter som kan hämtas i Täby utan fraktkostnad.
    • Kan transportören ringa mig innan leverans och avisera mig?
      Normalt så sker ingen avisering innan leverans. Leverans sker vardagar mellan kl 8-17, men för det mesta sker utkörningen på förmiddagen. Om du vill att transportören ska ringa dig innan leverans och avisera dig så måste du meddela oss detta i samband med din beställning. Då detta är en tilläggstjänts hos transportbolaget kostar avsiering 100:-. Tänk på att transportiden normalt förlängs med en arbetsdag om du önskar avisering.
    • Kan jag välja att hämta min order hos paketombud istället för att det skickas till min adress?
      Vi jobbar med flera olika transportföretag och med en del transportföretag går det att få paketet levererat till ditt paketombud istället för att det levereras till er adress. Om vi skickar med Schenker eller DHL går det normalt att välja leverans till ombud. Transportören väljer automatiskt närmsta ombud. Vänligen meddela oss i samband med er order om du vill ha leverans till paketombud. Golfbollar kan inte levereras till paketombud.
    • Kan ni skicka beställda varor med vårt kundnummer hos transportören?
      Nej, alla varor skickas med vårt eller vår leverantörs kundnummer hos transportören. När du beställer från Parnass skickas varorna normalt med Schenker, DHL, Posten, UPS eller TNT.
    • Kan jag dela upp leveransen på flera olika leveransadresser?
      Ja, leveransen kan delas upp på flera leveransadresser men tänk på att fraktkostnad tillkommer för respektive adress. En kostnad för uppdelning av leveransen kan även tillkomma beroende på vilken produkt ni beställt samt hur många adresser leveransen ska delas upp på. Tänk på att du måste meddela oss i samband med din beställning om du vill att leveransen ska delas upp på flera mottagare.
    • Kan ni leverera varor till utlandet?
      Ja, men kostnad för frakt blir normalt högre vid leverans till utlandet och räkna med att leveransen tar några dagar extra. Om leverans sker utanför EU kan tullkostnad tillkomma för mottagaren. Vi tar inget ansvar för förseningar som beror på förseningar i införtullningsprocessen.
  • Prov och korrektur
    • Kan jag få se ett prov på produkten innan jag beställer?
      Vi skickar gärna prover för påseende om du vill se våra produkter i verkligheten. De flesta proverna är med slumpmässiga logotyper eller blanka/omärkta.Prover med lågt värde behöver normalt inte returneras. Om du vill ha prov på dyrare produkter eller många olika produker ber vi er att returnera proverna inom 7 dagar. Vi skickar endast varuprover till företag, myndigheter, föreningar och organisationer.
    • Skickar ni korrektur som visar hur trycket kommer att se ut?
      Ja, vi skickar alltid korrektur som visar hur trycket kommer att se ut på produkterna du beställer innan vi startar produktionen. Tänk på att läsa korrekturet noga. Eventuella fel måste rättas i korrekturet. Leveranstiden räknas alltid från godkänt korrektur. Om du gör en återkommande/repeat order på samma produkt utan förändring av logotypen skickas normalt inte något korrektur.
    • Kan jag få se ett provtryck innan produktionen startar?
      Vi skickar alltid ett digitalt korrektur som visar hur trycket kommer att se ut på produkterna du beställer innan vi startar produktionen. Vi tar normalt inte fram prov på fysisk produkt med logotryck för godkännande innan vi startar produktionen. Om du önskar ett fysiskt provtryck måste du meddela oss i samband med din beställning. Tänk på att en extra kostnad tillkommer för ett fysiskt provtryck samt att leveranstiden förlängs.
    • Har ni en utställning eller showroom som jag kan besöka och titta på era produkter?
      Nej, Parnass har ingen traditionell utställning eller showroom, men du kan besöka vårt kontor på Polygonvägen 67 i Täby. Ring alltid i förväg och boka in ett möte så att vi vet att en säljare har möjlighet att träffa dig. Vi har inte prover på alla produkter som vi säljer på kontoret så kontrollera gärna i förväg med någon av våra säljare om du vill titta på någon specifik produkt.
  • Övrigt
    • Erbjuder ni returrätt?
      Nej, alla varor tillverkas specifikt för respektive kund. Skulle levererade produkter vara felaktiga ska reklammation göras inom fem dagar från mottagande.
    • Kan ni sponsra oss med era produkter?
      Tyvärr erbjuder vi inte någon produktsponsring.
LÄGSTA PRIS GARANTI
Snabba leveranser
100% Nöjd kund

Våra säljare

Internet i all ära men ibland kan det vara bra att prata med någon verklig person. Vi hjälper dig att hitta rätt produkt efter era önskemal. Vi har över 60 års erfarenhet av produkter med tryck.